مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: Ear3 نام ابزاری است که بزودی هم به گوش دوستداران موسیقی خواهد خورد و هم از گوش آن‌ها حفاظت خواهد کرد

با ورود انسان‌ها به دنیای الکترونیک و دیجیتال، دستگاه‌های دیجیتال مختلفی نیز برای حفاظت از اعضاء بدن طراحی شده که روز به روز بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

 از میان این ابزارها و دستگاه‌های دیجیتال اکنون موارد زیادی در مورد حفاظت از چشم، مغز، ستون فقرات و ... تولید شده است.

اخیرا محققان موسسه تحقیقاتی  Hollins  آمریکا موفق شده‌اند ابزاری  را تولید کنند که در هنگام شنیدن صدای غیر استاندارد که برای گوش انسان مضر است اعلام خطر می‌کند.

این ابزار که می‌تواند بر روی دستگاه‌های صوتی – تصویری و دیجیتال نظیر Player  MP3 و Ipod نصب شود در هنگامی که صدای دستگاه به بیش از حد استاندارد برسد، چراغ قرمز آن روشن شده و اعلام خطر می‌کند.

 همچنین اگر این ابزار را به همراه داشته باشید و در محیطی قرار بگیرید که آلودگی صوتی وجود داشته باشد به صورت خودکار اعلام خطر می‌کند.

طبق تحقیقات بخش وزارت بهداشت آمریکا 33 میلیون بزرگسال آمریکایی درصدی از شنوایی خود را از دست داده‌اند و از این تعداد افراد 22 میلیون نفر در اثر صداهای اتفاقی و ناگهانی دچار مشکل شده‌اند و مابقی در طولانی مدت دچار مشکل گردیده‌اند.

طبق این تحقیقات صدایی که در محدوده 85 دسیبل ‌باشد می‌تواند به گوش انسان ضرر برساند و با توجه به استفاده بیش از حد افراد از دستگاه‌های صوتی ، تعداد افرادی که دچار مشکل شنوایی می‌شوند رو به افزایش است و ابزارهای این چنینی می‌توانند برای حفظ سلامتی انسانها مفید باشند. 

اخیرا شرکت اپل، Ipod  خود را به شکلی طراحی کرده که می‌تواند طبق نظر مشتری و به مقدار دلخواه او صدا را افزایش دهد ولی هیچ محدودیتی برای  مقدار دسیبل آن قائل نشده بود که با Ear3  از 80 الی 90 دسیبل اعلام خطر (زرد) می‌کند و با رسیدن به 100 دسیبل  هشدار (قرمز) می‌دهد.

ابزار  Ear3 که در طول یکسال و توسط این موسسه تحقیقاتی غیر انتفاعی تولید شده است قرار است با قیمت 50 دلار به فروش برسد. و اطلاعات تکمیلی آن در اینجا قابل دسترس است.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 10613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز